Het Chinese Huawei heeft Apple van de tweede plek gestoten op de lijst van grootste smartphonemakers en moet nu alleen nog Samsung voor zich dulden, blijkt uit nieuwe cijfers van onderzoeksbureau Counterpoint Research.
De verkopen van augustus zijn nog niet helemaal bekend, maar juni en juli laten zien dat Huawei Apple voorbij is. En ook augustus ziet er volgens Counterpoint tot nu toe “sterk uit”.
Huawei is een bedrijf dat zich al lang bezighoudt met netwerkinfrastructuur, maar zich pas sinds een paar jaar echt richt op de consumentenmarkt met smartphones.
De verbluffende groei komt door de “aanhoudende investeringen in R&D en fabrieken, gekoppeld aan agressieve marketing en de uitbreiding van verkoopkanalen”, stelt Counterpoint Research.
Chinese merken als Huawei zijn sterk afhankelijk van directe verkopen, waarbij consumenten zonder tussenkomst van dealers hun spullen aanschaffen. Daarom verloopt het veroveren van de meer op abonnementen-inclusief-telefoon gestoelde Amerikaanse markt zo moeilijk. (En het spionage-imago helpt natuurlijk ook niet.)
Maar dat staat in sterk contrast met de prestaties in Europa, Latijns-Amerika en natuurlijk thuisland China waar de groei het sterkst is.
Hoe is Huawei erin geslaagd gevestigde concurrenten als HTC, LG en Sony te overvleugelen op al deze markten? Volgens Counterpoint zijn Huawei en andere Chinese merken als Oppo, Vivo en Xiaomi de concurrentie constant te slim af geweest en hebben ze veel meer geïnvesteerd.
Zo kwam het Taiwanese HTC in een neerwaartse spiraal terecht waar het nog steeds niet van is hersteld, terwijl Chinese bedrijven sterk groeiden en "net zo belangrijk zijn geworden voor de wereldwijde markt als Samsung of Apple. Dat geldt ook voor applicatie-ontwikkelaars en distributiekanalen, nu ze sneller groeien dan de gevestigde marktleiders", aldus Counterpoint.
Huawei ziet zich wel voor twee problemen gesteld. Eentje op korte termijn en het andere is iets dat de gehele bedrijfsstrategie en het verdienmodel raakt.
Het eerste probleem is de op handen zijnde aankondiging van de nieuwe iPhones van Apple, waaronder een speciaal jubileummodel dat naar verwachting zowel in ontwerp als qua mogelijkheden flinke veranderingen heeft ondergaan.
Counterpoint Research denkt dat dit de belangrijkste reden is waarom Apple tijdelijk zijn positie kwijt is geraakt. De meest recente vlaggenschepen van Huawei, de P10 en P10 Plus, zijn slechts enkele maanden geleden geïntroduceerd. Intussen wachten Apple-fans al een tijdlang op een nieuw model en blijven ze zolang hun oude toestellen gebruiken, maar dat kan de komende maanden dus flink veranderen als op 12 september de iPhone 8 wordt gelanceerd.
Het andere probleem is de bredere strategie van Huawei. Heel veel verschillende modellen moeten samen voor een groot marktaandeel zorgen, in plaats van één topmodel dat het merk kan opstuwen.
Daarom heeft het Chinese bedrijf volgens Counterpoint geen enkel model in de top tien van bestverkopende apparaten.
"Terwijl het diverse aanbod Huawei in de gelegenheid stelt op meerdere fronten de concurrentie aan te gaan, doet het weinig aan de herkenbaarheid van het merk. En dat heeft Huawei wel hard nodig als het verder wil groeien en het marktaandeel wil vergroten", zegt analist Pavel Naiya van Counterpoint Research.
"Huawei heeft een brede portfolio, maar het moet zijn producten waarschijnlijk beter gaan stroomlijnen, zoals Oppo en Xiaomi hebben gedaan - met meer kracht achter minder producten."